Peste 1.400 de elevi de gimnaziu au învățat să #scrieCOD în cadrul proiectului iTech Skills and Challenge

Peste 1.400 de elevi de gimnaziu au învățat să #scrieCOD în cadrul proiectului iTech Skills and Challenge

  • 1.483 de elevi din clasele gimnaziale, coordonați de 20 de profesori de la 18 școli din București, au participat activitățile din proiectul pilot iTech Skills and Challenge, derulat de Junior Achievement România cu susținerea Honeywell în perioada februarie-iunie 2018
  • 336 de ore de voluntariat au fost realizate în școală de 26 de consultanți Honeywell, care au lucrat împreună cu elevii și le-au împărtășit din experiența lor profesională pentru a-i ajuta să își dezvolte abilități digitale și competențe necesare unei cariere de succes

iTech Skills and Challenge este o inițiativă educațională, rezultat al colaborării dintre Honeywell România și Junior Achievement România, care oferă elevilor oportunitatea de a-și forma o exprimare digitală fluentă şi de a fi creativi, pentru a realiza aplicații și jocuri prin scrierea de cod.
Odată cu lansarea acestui proiect, JA România a pus bazele unei noi categorii de programe JA –educație STEM –, prin care se urmărește dezvoltarea abilităților digitale, stimularea gândirii logice a elevilor de gimnaziu și susținerea noii generații de tineri talentați, care să devină liderii de mâine. Componenta learning by doing care caracterizează conținutul educațional dezvoltat în cadrul proiectului și sprijinul consultanților voluntari din partea companiei Honeywell au creat contextul necesar facilitării accesului elevilor la materiale care să le dezvolte interesul pentru coding și tehnologie, cerințe fundamentale ale meseriilor viitorului. Oportunitatea lansării acestui proiect a fost dată și de faptul că, începând cu anul școlar 2017-2018, Informatica a devenit disciplină obligatorie de studiu pentru învățământul gimnazial, întreg conținutul proiectului fiind creat în concordanță cu programa școlară pentru Informatică și TIC, elaborată de Ministerul Educației Naționale. Totodată, proiectul poate fi considerat o contribuție adusă sistemului de educație românesc în procesul de aliniere la tendința europeană, având în vedere faptul că există țări în care se preda informatică încă din clasa I.


Descriere proiect, implementare și rezultate

Proiectul iTech Skills and Challenge, desfășurat, în anul școlar 2017-2018, la clase de gimnaziu (V-VI) din București, are două componente:

  1. Programul la clasă#scriemCOD;
  2. Competiția Tech Challenge Day.

În timpul perioadei de implementare, au existat atât școli, cât și cadre didactice care s-au implicat și în derularea programului la clasă, și în cadrul competiției Tech Challenge Day.

1. Programul la clasă#scriemCOD – conține patru acțivități, elaborate astfel încât să stimuleze interesul elevilor pentru programare și să contribuie la dobândirea și exersarea unor competențe și abilități, precum: gândirea logică, gândirea creativă, analiza și sinteza informațiilor, reprezentarea și prelucrarea cunoștințelor, abilitățile de comunicare, lucrul în echipă. Activitățile care alcătuiesc modulul au fost dezvoltate în limbajul de programare Scratch și prezintă povestea a două personaje, Giga și Pico. Cei doi sunt pasionați de domeniul IT și își doresc să urmeze primele lecții de programare la Clubul Copiilor din localitate. Drumul lor de la școală către club devine o adevărată aventură, deoarece sunt distrași și captivați de o serie de provocări. Activitățile create sunt atât independente, cât și corelate una cu cealaltă. Fiecare activitate este fie o aplicație în sine, dacă este parcursă individual, fie parte integrantă a întregului modul.

Programul la clasă, desfășurat în 16 școli din București, a implicat 1.406 elevi din clasele V-VI și 17 profesori. Activitățile educaționale (Avatar cu chip și nume, Mișcare și figuri animate, Fac o schiță - labirint, Jucăm ping-pong) s-au derulat sub îndrumarea cadrelor didactice, iar componenta learning by doing a fost susținută și de participarea la clasă a 14 consultanți voluntari Honeywell România, care au ajutat elevii să parcurgă și să înțeleagă conținutul educațional și, totodată, au împărtășit acestora din experiența lor profesională pentru a-i ajuta să își formeze abilitățile și competențele necesare unei cariere de succes.

240 de ore de voluntariat au fost derulate de consultanții Honeywell în aproape 70% dintre școlile înscrise în program, care au beneficiat de cel puțin o vizită a unui consultant voluntar la clasă.


Elevii participanți la proiect

Potrivit feedback-ului primit, elevii au fost foarte încântați de prezența la clasă a voluntarilor, deoarece aceștia i-au sprijint în derularea activităților, oferindu-le exemple concrete care să îi facă să înțeleagă mai bine noțiunile teoretice, i-au ajutat să înțeleagă ce este programarea și care este utilitatea ei și să descopere că le place un domeniu despre care nu aveau foarte multe informații.

Mi-a plăcut foarte mult să particip la acest proiect, deoarece am putut învăța mai multe lucruri despre programare. În același timp, am călătorit alături de Pico, Giga și prietenii lor în lumea programării, simțindu-ne ca niște adevarați IT-iști. Datorită lui, orele de TIC și Informatică au devenit mult mai relaxante și mai distractive. Mi-a plăcut și ora la care a venit consultantul voluntar, pentru că, având mai multă experiență, ne-a putut ajuta când nu am știut cum să amplasăm unele personaje în scenă și ne-a arătat câteva trucuri prin care ne-am ușurat munca.
Bianca Berculescu, elev clasa a V-a, Colegiul Național Grigore Moisil

Cel mai mult mi-a plăcut că voluntarul ne-a explicat foarte bine și, în acest fel, am reușit să fac toate aplicațiile. Acum știu și înțeleg mai bine acest limbaj de programare.
Maria Ema Pavel, elev clasa a V-a, Școala Gimnazială Pia Brătianu

Cadrele didactice implicate în proiect consideră că proiectul este util elevilor, interesant și atractiv, exprimându-și dorința de a participa și în anul școlar viitor la programele JA. Conținutul educațional al proiectului, conform feedback-ului obținut din partea profesorilor, corespunde programei pentru Informatică și TIC, oferindu-le elevilor posibilitatea de a dobândi și de a exersa abilități digitale și competențe pentru viață și profesie.

O experiență frumoasă, atât pentru mine ca profesor, cât și pentru majoritatea elevilor mei. Am avut elevi extrem de pasionați care au lucrat foarte bine toate activitățile. Materialele au fost foarte bine realizate și ușor de utilizat.
Viorica Stoicescu, profesor Școala Gimnazială Avram Iancu

Foarte plăcut și apreciat modulul de către elevii de gimnaziu. Pe parcursul vizitei, a fost stabilit un dialog continuu între voluntar și elevi. Au fost discutate teme adecvate activității și vârstei, dar și aspecte privind petrecerea eficientă a timpului liber și obținerea unei viitoare meserii.
Luminița Ciocaru, profesor Liceul Teoretic Dante Alighieri

Pentru cei mai mulți dintre consultanții voluntari participanți – teacher for a day în cadrul programului la clasă #scriemCOD sau mentor în timpul competiției Tech Challenge Day –, proiectul iTech Skills and Challenge a reprezentat o oportunitate de a avea o primă interacțiune cu elevii în cadrul orelor de voluntariat desfășurate în școală.

Copiii au reacționat pozitiv în timpul activității, au fost implicați, activi și preocupați să înțeleagă ce au de făcut astfel încât să fie primii care termină de #scrisCOD. Au preferat să ne petrecem chiar și pauza împreună, pentru a termina activitatea. Asta m-a bucurat și a reprezentat un feedback pozitiv. Iată că, dacă experimentarea și jocul devin parte din învățare, școala devine atractivă.
Gabriela Bondrea, consultant voluntar Honeywell

Mi-a plăcut foarte mult să interacționez cu elevii și cu profesorul de la clasă. Mi-aș fi dorit să fi avut mai mult timp pentru fiecare activitate, deoarece simt că nu am reușit să răspund tuturor întrebărilor adresate de copii. Am fost foarte impresionat de feedbackul primit de la elevi după terminarea școlii.
George Murgă, consultant voluntar Honeywell


2. Competiția Tech Challenge Day, derulată la Colegiul Național I.L. Caragiale în data de 26 aprilie, a reunit 69 de elevi din clasele V-VIII, coordonați de 8 elevi voluntari și 10 profesori de la 10 școli din București, ce au lucrat în echipe mixte și, apelând la tehnologie, au identificat soluţii/aplicații care i-ar putea ajuta pe profesori să afle mai multe informații despre pasiunile lor și să fie mai aproape de interesele lor la școală. Tema de lucru a fost dezvăluită în dimineața competiției, iar timp de câteva ore, elevii au lucrat împreună cu 12 voluntari Honeywell, pentru a propune cele mai bune soluții, care au fost prezentate în fața juriului, echipele clasate pe primele trei locuri fiind premiate. Cumulând un număr de 96 de ore de voluntariat ale consultanților Honeywell, Tech Challenge a facilitat interacțiunea elevilor cu mediul de afaceri, combinând gândirea antreprenorială, de business, cu economia, ştiinţa şi tehnologia.

A fost o activitate interesană care m-a ajutat să înțeleg mai bine cum se lucrează în echipa și cum se fac prezentări. Mi-a plăcut și ideea de a crea o aplicație care ajută profesorii să își cunoască mai bine elevii.
Cristi Topa, elev clasa a 7-a, Școala Gimnazială Orizont

Cele 18 școli implicate în proiect în acest an sunt: Școala Gimnazială Avram Iancu, Școala Gimnazială Metropolitană Arc, Școala Gimnazială Nicolae Titulescu, Școala Gimnazială Nr. 156, Școala Gimnazială Nr. 164, Școala Gimnazială Nr. 169, Școala Gimnazială Nr. 197, Școala Gimnazială Nr. 59, Școala Gimnazială Orizont, Școala Gimnazială Petre Ispirescu, Școala Gimnazială Pia Brătianu, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, Colegiul Național Grigore Moisil, Colegiul Național I.L. Caragiale, Liceul Teoretic Bilingv Miguel de Cervantes, Liceul Teoretic Dante Alighieri, Liceul Teoretic Eugen Lovinescu.

Impresiile primite din partea elevilor, profesorilor și voluntarilor Honeywell au contribuit la decizia de a continua, în anul școlar viitor, derularea proiectului, extinderea lui și în alte localități și dezvoltarea de conținut educațional pentru clasele VII-VIII.

Informații despre proiect pot fi găsite AICI.